Wednesday, January 26, 2011

TLDM IKRAR AKAN TERUS SERBU LANUN

Demikian tegas Panglima Tentera Laut (PTL), Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar sebagai langkah mempertahankan tindakan Paskal merampas semula kapal MT Laurel yang telah dikritik oleh Tentera Laut Kesatuan Eropah (EU).

PTL selanjutnya berkata bahawa, serbuan sedemikian penting bagi menimbulkan ketakutan ke atas lanun agar mereka tidak lagi melakukan jenayah di laut lepas, khasnya terhadap kapal-kapal milik Malaysia. Tegas beliau lagi, " Tiada kompromi dalam hal ini". "Bagaimanapun, kita tidak akan bertindak sekiranya keselamatan anak-anak kapal yang ditawan itu berada dalam bahawa".

Apa yang dikatakan oleh PTL itu ada kebenarannya. Menurut kajian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), serangan lanun Somalia yang berleluasa telah mengakibatkan kerugian lebih RM 22 bilion setahun kepada dunia. Lanun Somalia telah menahan lebih 2,000 tebusan dan menerima wang tebusan berjumlah RM 30 juta hasil rampasan kapal tangki sejak Disember 2008. Sehingga akhir 2010, seramai 612 tebusan dan 26 kapal masih ditawan.

Cuba kita bayangkan jika sekiranya tidak ada negara seperti Malaysia, Australia dan Korea Selatan yang berani bertindak balas ke atas keganasan lanun Somalia itu, sudah pasti statistik rampasan kapal , pembayaran wang tebusan dan kerugian kepada barang muatan akan semakin meningkat.

Tentera Laut Kesatuan Eropah mungkin mengguna pakai pendekatan yang berbeza. Mereka hanya akan bertindak apabila pasti keselamatan krew akan terselamat. Dalam konteks ini, apa bezanya operasi menyelamat yang telah dilaksanakan oleh Paskal. Tidak ada seorang pun anak kapal MT Laurel yang tercedera.Ini kerana dalam apa bentuk operasi yang dijalankan oleh ATM, kita perlu patuh kepada arahan tetap (standing operating procedures) dan juga undang-undang pertempuran (rules of engagement). Pada masa yang sama, sepertimana kenyataan PTL, kita perlu memastikan bahawa anak-anak kapal yang ditawan berada dalam keadaan selamat.

Lanun Somalia telah memberi amaran untuk tidak menawan anak anak kapal Korea Selatan tetapi sebaliknya terus membunuh mereka sebagai tindak ba;las di atas kematian rakan-rakan mereka. Saya fikir Malaysia tidak terkecuali daripada menerima amaran yang sama (walaupun tidak disebut secara jelas). Kementah/ATM dan MISC perlu mengambil maklum mengenai perkara ini dan mengambil langkah-langkah yang sewajarnya.

0 comments: