Sunday, March 13, 2011

ANGGOTA TENTERA BOLEH SERTAI PDRM

NGGOTA TENTERA BOLEH SERTAI PDRM
Mulai tahun ini anggota-anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang menamatkan perkhidmatan selepas 21 tahun boleh menyertai Polis Diraja Malaysia (PDRM) . Demikian menurut Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zaid Hamidi, pada awal Mac lalu. Tambah beliau, setakat ini , 400 permohonan telah diterima daripada bekas anggota ATM untuk menyertai program tersebut. Mereka yang berjaya diserap ke jawatan dalam PDRM itu akan memperoleh pendapatan mengikut skim gaji polis.
Proses penyerapan jawataan ini dirangka hasil kerjasama antara Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Pertahanan menerusi program transformasi kerajaan. Sebelum ini, menerusi program yang sama, pihak PDRM telah bersetuju untuk menempatkan seramai 1000 bakal anggota polis di Pusat Latihan Asas Tentera Darat (Pusasda) dan seramai 500 lagi di Pusat Latihan Rekrut (Pularek) KD Sultan Ismail, Tg Pengelih, Johor untuk menjalani latihan asas kepolisian.
Ini merupakan satu berita baik kepada bekas anggota-anggota ATM yang berminat untuk terus berkhidmat di dalam pasokan keselamatan. Rata-rata mereka yang telah berkhidmat selama 21 tahun di dalam ATM berada di dalam lingkungan umur antara lewat 30 tahun dan awal 40 tahun. Mereka masih muda dan mempunyai masa yang panjang untuk terus bekerja bagi menyara dan membangunkan keluarga masing-masing. Tawaran yang dibuat oleh PDRM kepada bekas anggota-anggota ATM ini adalah merupakan satu peluang yang dapat memberikan jaminan ekonomi kepada mereka.

0 comments: