Tuesday, March 8, 2011

PTD:"JANGAN HERET TENTERA KE KANCAH POLITIK"

Demikian tegas Panglima Tentera Darat (PTD), Jen Datuk seri Zuklifeli Mohd Zain selepas menghadiri perbarisan sempena Hari Ulang Tahun Tentera Darat (HUT TD) ke 78 pada 1 Mac 2011 yang lalu.

Rasanya masih belum terlambat untuk saya mengulas mengenai kenyataan PTD tersebut.Pada hemat saya, tidak ada hari yang lebih sesuai selain pada HUT TD untuk PTD memebri peringatan semula kepada masyarakat khasnya kumpulan-kumpulan yang mempunyai kepentingan termasuk ahli-ahli politik yang cuba mendaapatkan "political mileage" melalui kenyataan-kenyataan bersifat melampau terhadap ATM serta mereka yang sentiasa mempunyai anggapan yang salah,mengenai peranan dan tanggungjawab yang telah diamanahkan kepada ATM khasnya dan ketiga-tiga perkhidmatan termasuk TD amnya.

Kenyataan PTD bahawa tentera sentiasa bersifat berkecuali dan hanya bertanggungjawab menjaga keamanan dan kedaulatan negara adalah merupakan ciri dan tanggungjawab utama angkatan tentera.Ia tidak berubah dari dahulu, kini dan selamanya. Untuk tujuan itu, sebagaiamana jelas PTD, tentera tidak campur tangan langsung dalam urusan politik negara, namun menyokong sepenuhnya kerajaan memerintah yang dipilih rakyat.

Walaupun, itu merupakan mandat yang diberikan kepada angkatan tentera, ini tidak bermakna tentera tidak ambil tahu atau peka mengenai perkembangan politik tanah air mahupun antarabangsa. Sebaliknya, angkatan tentera tetap mengikuti setiap perkembangan politik yang berlaku untu dijadikan sebagai pengetahuan dan kadangkala untuk memberikan pandangan dan pendapat apabila diperlukan.

Anggota tentera juga mempunyai hak untuk bersuara di dalam politik, iaitu terhad kepada proses pembuangan undi ketika pilihanraya umum atau pilihanraya kecil diadakan, dan tidak lebih dari itu!

Peringatan sepertimana disampaikan oleh PTD sewajarnya dilakukan secara berkala oleh pucuk pimpinan ATM bagi tujuan menyuntik keyakinan masyarakat terhadap angkatan tentera. Sifat berkecuali ATM dan kedudukannya sebagai "apolitical entity" telah terbukti sewaktu meletusnya insiden 13 Mei 1969 .Angkatan tentera tidak mengambil kesempatan dari berlakunya kemelut politik itu untuk mengambil alih pentadbiran kerajaan. Malah, sewaktu diberi mandat oleh kerajaan sivil untuk mentadbir negara di bawah Majlis Gerakan Negara (MAGERAN), angkatan tentera tidak mengisytiharkan pemerintahan tentera tetapi sebaliknya menyerahkan semula pentadbiran negara kepada kerajaan yang dipilh rakyat apabila keadaan keselamatan pulih seperti sedia kala.

1 comments:

canang said...

Sepatutnya begitulah. Tak perlu heret tentera ke kancah politik. Nilai aset biarlah menjadi rahsia ketenteraan. Kalau diistiharkan tiadalah kerahsiaan. Jangan pula nak dipolitikan Angkatan Tentera ni...