Monday, February 14, 2011

"MALAYSIAN MILITARY OPERATIONS THAT MADE HEADLINES NEWS IN THE PAST 10 DAYS"

Isi kandungan kepada tajuk di atas yang ditulis oleh blogger Senang Diri telah menarik perhatian saya untuk mengulas. Menurut beliau, dalam tempoh 10 hari terakhir ini ATM telah berjaya melaksanakan tiga operasi penting di peringkat antarabangsa iaitu, penghantaran kontinjen MALBATT 3 ke Lebanon; operasi menyelamat MT Bunga Laurel serta anak-anak kapalnya dari menjadi tawanan lanun Somalia menerusi pelaksanaan Op Fajar, dan kejayaan melaksanakan operasi memindahkan rakyat Malaysia daripada Mesir ke Jeddah melalui Op Piramid.

Kontinjen MALBATT 3 seramai 440 anggota daripada ketiga-tiga perkhidmatan ATM telah pun berlepas ke Lebanon pada 28 Jan 2011 yang lalu. Memandangkan bahawa setiap kontinjen perlu berkhidmat selama lebih kurang 9 bulan, ini bererti bahawa ATM telah pun menyumbangkan khidmat di bawah panji-panji Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi menguat kuasakan keamanan di Lebanon selama hampir 3 tahun.

Dalam mengulas mengenai kejayaan ATM melaksanakan Op Fajar, blogger menyebut,

" To those who know how the ATM trains its commandos, the end result of the firefight was a foregone conclusion even before the first shot was fired. The commandoes showed tremendous fire discipline in rounding up the suspects - all 18 were captured alive. Had they wanted to, they could have easily shot and disposed of all 18 suspects on high seas..."

Mengenai Op Piramid pula, blogger yang sama telah mengulas seperti berikut'

" Ops Pyramid may be a non-combatant evacuation operation conducted under benign conditions (ie no one is shooting at your forces), but Malaysia's ability to pull it off is a noteworthy counterpoint to those who speak dismissively about its joint force capabilities".

Saya amat bangga bukan sahaja kerana dalam tempoh hampir 2 minggu ATM telah berjaya melaksanakan bukan satu, tetapi tiga jenis operasi yang berbeza , di lokasi-lokasi yang berlainan tetapi pada masa yang hampir sama. Saya juga bangga di atas keperihatinan seorang blogger luar negara yang berjaya merakam dan mengulas secara terpeinci mengenai keupayaan luar biasa yang dipamirkan oleh ATM. Itulah ironinya!! Kita sering tidak sedar atau "take for granted" apa yang kita mampu lakukan sehinggalah kita disedarkan oleh orang lain akan potensi yang kita milikki.

Pihak-pihak atasan di Kementah/ATM dan juga Majlis Keselamatan Negara (MKN) tidak seharusnya terlepas pandang atau menolak ke tepi pandangan/ulasan oleh blogger berkenaan seperti berikut,

" Headlines scored by ATM warfighters ... point to the Malaysians' ability to plan, execute and support complex, multi Service operations, in different theatres and time zones, at the same time. Ops Fajar and Ops Pyramid are likely to provide discussion points for staff level presentations for years to come ...."

"Post Mortem" ke atas pelaksanaan Op Fajar dan Op Piramid perlu dilakukan oleh pihak-pihak tersebut untuk tujuan penambah baikkan operasi-operasi sama yang mungkin perlu dilaksanakan pada masa hadapan.

0 comments: