Friday, February 11, 2011

"OP PIRAMID": USAHA MENGUJI DASAR PERTAHANAN MENYELURUH

Segala-galanya telah berakhir. Dalam tempoh lebih kurang lima hari sahaja kita telah berjaya memindahkan beribu-ribu rakyat Malaysia, khasnya penuntut-penuntut kita daripada Mesir ke Jeddah, Arab Saudi.

Banyak faktor yang menyokong kejayaan Op Piramid ini. Namun, pada hemat saya kemampuan kerajaan menggerakkan aset-aset negara membolehkan operasi ini berjalan dengan lancar dan jayanya. Saya petik dua pandangan mengenai perkara ini:

"This is a national effort under the principle of total defence. We are able to deploy our national assets from both the private and public sector under the co-ordination and supervision of the Government to get the students out of Eygpt". (PM DS Mohd Najib Razak)

"Ops Pyramid demonstrates the ability of the Malaysian authorities to rapidly plan, mobilise and deploy civil-military resources for a national effort, at short time, with no rehearsal and at a long range". (Blogger Senang Diri)

Pengatur gerakkan sumber-sumber negara (awam dan swasta) adalah merupakan sebahagian daripada faktor yang diperlukan untuk merealisasikan "Total Defence" (Pertahanan Menyeluruh -HANRUH). Dalam konteks ini, keupayaan negara menggerakkan sebanyak 3 buah pesawat C130 TUDM, dua buah pesawat 747 MAS dan sebuah pesawat A330 AirAsia serta kapal MV Bunga Mas 5 milik MISC untuk memindahkan rakyat Malaysia daripada Mesir ke Jeddah adalah satu keputusan yang amat baik. Penghantaran mereka pulang ke Malaysia adalah menjadi perkara kedua dan kurang relevan kerana mereka sudah terselamat daripada keadaan "anarkik" di Mesir.


"Total Defence" yang dipraktiskan oleh banyak negara termasuk Singapura menuntut daripada setiap sektor masyarakat untuk memperteguh ketahanan nasional bagi pertahanan negara. "Total defence" juga memperuntukan tindak balas secara komprehensif dan sepadu bagi menghadapi apa juga bentuk cabaran dan ancaman khasnya terhadap negara. Selain pertahanan ketenteraan, "total defence" turut mencakupi elemen-elemen pertahanan yang lain seperti psikologi, sosial, ekonomi dan sivil.HANRUH yang menjadi sebahagian dari Dasar Pertahanan Negara turut mengambil kira faktor-faktor tersebut.

'Op Piramid' seperti kata YAB PM adalah satu usaha di bawah prinsip "total defence".Walaupun, tidak sepenuhnya menterjemahkan "total defence" sebagaimana yang sepatutnya, setidak-tidaknya kita telah bergerak satu langkah ke hadapan ke arah mencapai matlamat tersebut. Paling penting pada hemat saya, negara sudah memilikki satu "model", satu pendekatan yang boleh diguna pakai untuk tujuan misi menyelamat/evakuasi pada skala besar di masa-masa kaan datang.

0 comments: