Sunday, February 13, 2011

"MALBATT 3"

Kontinjen MALBATT 3 telah pun bertolak ke Lebanon pada 28 Jan 2011 yang lalu. Ini bukan satu berita baru kerana mengikut jadual “tour of duty”nya, setiap sembilan bulan dan selagi khidmat ATM masih diperlukan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) , Malaysia akan terus menghantar kontinjen tenteranya ke Lebanon.
Apa yang saya anggap berita ialah mengenai permintaan PBB supaya Malaysia menambahkan seramai 210 lagi anggota kepada kekuatan yang sedia ada. Walau bagaimanapun, oleh kerana kerajaan telah terlebih dahulu membuat keputusan untuk menambahkan seramai 100 anggota , permintaan oleh PBB itu mungkin tidak dapat dipenuhi. Apa pun, kekuatan MALBATT 3 kini adalah seramai 540 orang.
Permintaan seumpama ini bukanlah sesuatu yang baru kepada Malaysia. Di mana sekalipun ATM di hantar untuk berkhidmat di bawah panji-panji PBB untuk misi-misi pengaman, permintaan sebegini sering kali kita terima, baik daripada PBB mahupun oleh daripada negara tuan rumah.
Itulah uniknya ATM. Mungkin banyak faktor yang membezakan antara ATM dengan angkatan tentera negara asing. Namun, pada hemat saya, yang paling menyerlah ialah dari sudut “keberanian” dan “human relations” – hubungan sesama manusia, yang dipraktiskan oleh anggota-anggota ATM yang berkhidmat di luar negara.
Sikap “berani” kita terbukti di dalam beberapa insiden. Peristiwa anggota ATM menyelamatkan anggota-anggota tentera Amerika Syarikat yang terperangkap di Bakara Market , Mogadishu, Somalia pada tahun 1993 adalah satu contoh.Dan contoh terakhir ialah bagaimana pasokan elit ATM berjaya menyelamatkan kapal dagang MT Bunga Laurel serta anak-anak kapalnya daripada menjadi tawanan kepada lanun Somalia.
Manakala, dari segi penggunaan pendekatan “human relations” yang digabung dengan pengamalan operasi gerak saraf dan jiwa murni bukan sahaja mampu mendekatkan anggota-anggota ATM dengan rakyat setempat malah berjaya memenangi hati dan jiwa mereka, yang secara langsung dapat memudahkan tugas-tugas operasi yang dijalankan.
Operasi-operasi di Lebanon dan beberapa operasi lain di luar negara yang melibatkan anggota-anggota daripada ketiga-tiga perkhidmatan ATM adalah satu platform untuk kita menguji akan keberkesanan “operasi bersama” (joint operation). Dengan turut sertanya trup daripada Angkatan Bersenjata DiRaja Brunei (ABDB) pula ia telah membuka peluang untuk anggota-anggota MALBATT 3 berlatih dalam konteks operasi gabungan bersama (joint combined operation) - gabung (ATM/ABDB) bersama (TD/TLDM/TUDM).

0 comments: